Hoe ga je als betrekkelijk kleine mediapartijen in de wereld de datastrijd aan met giganten als Google en Facebook? “In ieder geval proberen”, zei Martijn van Dam bij de presentatie van de plannen van de Nederlandse Datakluis. De persoonlijke datakluis is volgens hem hét antwoord op de datadominantie van Big Tech. Een noodzakelijk antwoord. “Misschien floppen we, maar we moeten het proberen”, aldus Van Dam tijdens het Cross Media Café Nederlandse Datakluis.
Data is niet het makkelijkste onderwerp voor een Cross Media Café. “Het is ongrijpbaar en lastig om in anderhalf uur samen te vatten”, zei moderator Monique van Dusseldorp terecht. Toch zat de grote zaal in Beeld & Geluid bomvol met honderden kijkers online. Het onderwerp leeft, en zeker niet alleen in de mediasector.
Mediasector
De belangstelling ging vooral uit naar de presentatie van de plannen van de Stichting Nederlandse Datakluis. Dat is een initiatief van de vijf grote mediapartijen: DPG Media, Mediahuis, NPO, RTL en Talpa Network. Zij hebben de stichting opgericht kort na de bekendmaking van de gezamenlijke innovatieagenda van de mediasector in oktober. Daarin is data een groot onderdeel.
De mediabedrijven hebben dan ook een belangrijke economische reden om iets te doen aan de datadominantie van de grote techbedrijven. Bijna 80 procent van de inkomsten uit digitale advertenties komt terecht in de zakken van voornamelijk Google en Facebook. Het aandeel in die advertentiemarkt van de Nederlandse mediabedrijven daalde van 46 procent in 2015 tot 23 procent in 2020. Het terugwinnen van marktaandeel zou de mediabedrijven honderden miljoenen opleveren. Ook biedt de datakluis voor mediabedrijven meer mogelijkheden voor personalisatie van content.
Ben je benieuwd naar het volledige inhoudelijke artikel? Lees dan snel verder via deze link.