Op het Media Park in Hilversum komt een Media Innovatie Hub. Op het event Connect Live van de ROM Utrecht Region is daarvoor een intentieverklaring getekend. De hub gaat naar verwachting in het najaar open. Het initiatief richt zich op de ontwikkeling van nieuwe toepassingen en businessmodellen rond media en immersive content. Daarbij zullen onder meer de mogelijkheden van 5G worden onderzocht.
De Media Innovatie Hub is een samenwerkingsverband van zes partijen. Dat zijn VodafoneZiggo, Beeld & Geluid, NPO, CLICKNL, NEP Netherlands en de Initiatiefgroep Campusontwikkeling. Zij hebben allemaal de intentieverklaring getekend.
High fives na de ondertekening van de intentieverklaring voor de Media Innovatie Hub op het Media Park. V.l.n.r: Frank Visser (Media Perspectives), Jan Wester (CLICKNL), Eppo van Nispen tot Sevenaer (Beeld en Geluid) en Robin Croes (VodafoneZiggo)
Metaverse Werkplaats
De Media Innovatie Hub was niet het enige nieuwtje op het Media Park dat op Connect Live het licht zag. Ook de Metaverse Werkplaats werd voor het eerst aan het publiek gepresenteerd. Die is net als de hub een samenwerkingsverband, in dit geval van zes creatieve vakopleidingen. “Het is belangrijk dat we de krachten hebben verenigd. Studenten en docenten gaan hier experimenteren samen met het bedrijfsleven”, zei een van de initiatiefnemers Marilene Beckers-Streefland (voorzitter van de Raad van bestuur van het Mediacollege Amsterdam).
De metaverse was ook het onderwerp van de flitsende opening van Connect Live. Spreker Carlo van Lienden deed een hartstochtelijke poging om het publiek ervan te overtuigen dat de metaverse niet de zoveelste bubbel is. “We gaan van kijken naar 2D-schermen naar beleven in een hyperrealistische 3D-omgeving”, zei hij tegen de aanwezige ondernemers en bestuurders.
Business To Avatar
De metaverse zal een enorme impact hebben op de manier waarop we business doen in de toekomst, meent Van Lienden. “Maar je moet niet alles geloven wat een Van Lienden zegt”, zei Carlo met een knipoog naar zijn ‘achterneef’ Sywert van Lienden. Hij hield zijn toehoorders, zo’n 500 ondernemers uit de regio Utrecht, weten dat de metaverse bestaande verdienmodellen op z’n kop zal zetten. “We gaan van B2C en B2B naar B2A, Business To Avatar.”
Journalisten die NFT’s voornamelijk wegzetten als hype en gebakken lucht noemde Van Lienden “lui”. De blockchaintechnologie waarop de metaverse wordt gebouwd, zal grote impact hebben op de manier waarop we zaken doen. “NFT’s zijn gewoon niks anders dan slimme contracten”, betoogde Carlo.
Media Tech
Het themaplein Media Tech was een interessante publiekstrekker op Connect Live. Aan verschillende ‘tafels’ gingen specialisten, ondernemers en bestuurders in discussie over belangrijke thema’s in de media. Zo organiseerde Media Perspectives een sessie over AI en Media. Daar kwamen onder anderen de initiatiefnemers aan het woord van het AI Media Lab. Hoogleraar Remco Veltkamp van de Universiteit Utrecht gaf enkele voorbeelden van het gebruik van AI in media, zoals een game rond de Top 2000.
De tafel van Media Perspectives op het themaplein Media Tech over AI en media
Aigency toonde op een stand verschillende aansprekende voorbeelden van Nederlandse bedrijven die succesvol AI toepassen. Bij SETUP kon je je eigen levenslied maken met hun smartlappenalgoritme. Het Angry Bytes liet op het themaplein Media Tech hun oplossingen zien voor content management en engagement.