Met een eindbedrag van maar liefst €11.513.485,- voor Metakids sloten NPO 3FM-dj’s Barend van Deelen, Sophie Hijlkema en Wijnand Speelman afgelopen kerstavond de deuren van het Glazen Huis. Na een week vol actie voeren, muziek en persoonlijke verhalen heeft ‘3FM Serious Request’ wederom laten zien wat Nederland samen kan bereiken. Dit jaar stond de strijd tegen metabole ziekten, de dodelijkste ziekte onder kinderen in Nederland, centraal. De actie bracht niet alleen een recordbedrag op, maar verbond miljoenen mensen via radio, televisie, on demand en social media.
Heel Nederland kwam in actie voor Metakids. Het aantal Kom In Acties verdubbelde ten opzichte van vorig jaar: een krachtig signaal dat mensen iets wilden betekenen in de week voor kerst. Het indrukwekkende bereik van 3FM Serious Request onderstreept dit nog eens. Uit cijfers blijkt dat bijna de helft van Nederland de actie heeft gevolgd via diverse kanalen.
Radio: 1,9 miljoen luisteraars
Tijdens de actieweek stemden dagelijks 650.000 mensen af op 3FM, waarmee het totale radiobereik uitkwam op 1,9 miljoen luisteraars. Het luistertijdaandeel van de zender bedroeg 6,1%, en onder de doelgroep 18-39 jaar zelfs bijna 13%. Deze cijfers tonen de impact van de actie binnen een brede luistergroep.
Televisie en on demand: miljoenen kijkers
Ook op televisie en on demand wist 3FM Serious Request een enorm publiek te bereiken. Dagelijkse updates op NPO 1 en een talkshow op NPO 3 trokken gezamenlijk 6,4 miljoen kijkers. Daarnaast bereikte de 24-uursuitzending op NPO 1 Extra 3,25 miljoen mensen. Op NPO Start werd meer dan 210.000 uur gekeken naar de actie, een bewijs van de betrokkenheid van kijkers.
Social media: tientallen miljoenen views
Social media speelde een centrale rol in het succes van de actie. Instagram-posts behaalden samen 36,6 miljoen weergaven, waarvan 74% van niet-volgers van het NPO 3FM-kanaal. De populairste post, over een klein meisje dat dol is op chocolademelk, werd meer dan 5 miljoen keer bekeken en ontving ruim 258.000 reacties.
Ook op TikTok was de actie een groot succes, met 30 miljoen views op de geplaatste video’s. Een hoogtepunt was de emotionele reactie van Roxy Dekker tijdens haar optreden, die 1,6 miljoen views en 98.000 likes opleverde. Het verhaal van moeder Margreet, die twee kinderen verloor aan metabole ziekten, raakte ruim 880.000 mensen.
Voor het eerst was ook de Social Room een onderdeel van de actie. Hier deden bekende influencers via TikTok live verslag van de gebeurtenissen in het Glazen Huis. Deze livestreams, met TikTokkers zoals Selma El Halawany en Tom Schimmelpennink, werden meer dan 130.000 keer bekeken.